Kommer du också få en blufffaktura i sommar?

Sommar innebär inte bara sol och semester utan är dessvärre också högsäsong för bluffakturor då man försöker utnyttja att vd:n eller ekonomichefen är på semester. Genom bluffakturor och inkassokrav pressar kriminella företag ut stora pengar från såväl privatpersoner som företag. Det finns t o m exempel på att bluffakturor gått så långt som till betalningsföreläggande hos Kronofogden.

Gemensamt för både företag och privatpersoner som drabbas av bluffakturor är att språket från de oseriösa företagen som ligger bakom ofta är direkt hotfullt. Många blir skrämda till att betala då man vill undvika betalningsanmärkningar. Därmed finns sannolikt ett stort mörkertal då man betalar för att slippa ytterligare problem. Branschorganisationen Svensk Handel får dagligen in uppemot 100 klagomål från sina medlemmar, speciellt på sommaren. Bluffakturor är numer ett av de vanligaste brotten som småföretagare utsätts för.

Det föreligger en viktig skillnad då en betalningsanmärkning måste fastställas av domstol/myndigheter vad gäller privatpersoner, men företag kan få en betalningsanmärkning redan när Kronofogden registrerar en ansökan om betalningsföreläggande. Som privatperson gäller också olika former av konsumentskydd, vilket småföretagare har svårare att hänvisa till.

Alliansregeringen har för en kort tid sedan gjort det lättare att få bort felaktiga uppgifter från Kronofogdens register för att ge ett ökat skydd för dem som drabbas av bluffakturor. Dessutom har Svensk Handel upprättat en varningslista och råd om hur man ska agera ifall man drabbas. Det är positivt, men det är fortfarande få som känner till att den som skickar ut en bluffaktura gör sig skyldig till brott och kan polisanmälas och den drabbade kan framställa skadeståndsanspråk. Detta måste bli tydligare samtidigt som företagen behöver ett starkare skydd för att hantera falska fakturor. 

Lars-Arne Staxäng (M)
riksdagsledamot Bohuslän

Lämna ett svar